☏ Blog Idol ☎

31 Ogos 2014

Hye! Haha lama rasanya kot tak menulis. Sekejap tulis sekejap tinggal rasanya mcam keling darh hihi...Hai korg mcam mane? How's you day today? I hope all will be fine! Rase mcam sekejap je masa berlalu. Baru je lpas puasa lpas tu raya ni nak merdeka dah pon. Haaa...mcam mana korg punya raya best tak? Mestilarr meriah kan dapat balik kampong jumpa sanak saudara..mesti happening kan? Ni nak masuk merdeka dah ni, ape cite? Mood raya lagi ka? Alarr raya tu Insya Allah jika diizinkan kita untuk hidup lagi kat muka bumi ni mungkin ade lagi raya tahun dpan... Ok?
Now! What's the story about merdeka? Haaa sekarang ni mesti ramai tengah buat persiapan untuk menyambut merdeka kan? Baru-baru ni farrah baru je baca surat khabar Harian Metro...semalam rasanya kot? Artikel tu tentang seorang pengumpul barangan waktu tahun merdeka dulu. Tajuk artikel tu ialah 'Apa Saja Asal 1957'
Zaman sekarang farrah rasa susah sangat nak jumpa orang macam ni. Sangat sayang dia punya koleksi tu sampai penggemar barang antik nak beli dengan haraga mahal pon die tak nak.Wow! Honestly I say this uncle is so patriotical! Mane lagi nak jumpa orang macam ni hah? Cube tengok? Berapa kerat je yang ada... Lagipun pak cik ni bukannya bangsa melayu...bangsa INDIA tau! Hrmm sekarang ni orang ingat lagi tak agaknya peristiwa ni....
31 Ogos 1957

Jangan pernah sesekali kita lupa pejuang yang telah panyak berjasa untuk kita. Mereka telah seluruh jiwa dan raga untuk mempertahankan kedaulatan. Mereka ni tak pikir pun pasal diri diorang. Diorang asyik pikir tentang negara...tentang generasi akan datang..apa agaknya nasib kita masih lagi kena hadap dengan perang ni lagi ke? Kite ni! Yang kononnya dikatakan generasi Y.. tak pikir ke ke pengorbanan orang dulu..Kalau tak sebab orang dulu bermati-matian berjuang takkan adanya generasi sampai huruf Y ni..Cuba kita renung balik sekarang ni kita tengah buat apa? Apa yang kita buat sekarang ni sama ke mcam apa yg org dulu tgh buat? Takkan...? Sekarang ni penuh dengan gadget sana sini smpai tak pikir dah yang besok merdeka. Memang btol kita tak boleh nak blas jasa yg diorang dah buat tapi cubalah at least ada rasa nak blas jasa diorang. Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj merupakan orang pertama dapatkan gelaran Perdana Menteri. Kalau tak ade Perdana Menteri memang takkan ada Datuk Sri Najib bin Tuan Abdul Razak sekarang ni...dah yang ke-6 dah pon. Jangan dia sorang je yg dah dapatkan kemerdekaan untuk kita, ramai lagi pejuang lain bukannya berpuluh...bukannya beratus...mungkin beribu dan tak hairan kalau sampai berjuta.. Tak pernah ke pikir semua tu... Memang lah kita boleh sebut 'Merdeka!Merdeka!Merdeka' tapi boleh ke kite hayati sepenuh hati? Jadi marilah kita renung-renungkan bersama apakah erti merdeka yang sebenar...


No comments: